Paste your Google Webmaster Tools verification code here

De 3 belangrijkste kenmerken van een goede interimmanager

Stel: u zoekt een interimmanager. Uw zoektocht levert al snel een behoorlijk aantal mogelijke kandidaten op. Hoe kiest u de kandidaat die de meeste kans op succes biedt?

Met 26 jaar ervaring bij het selecteren van interimmanagers hanteren we vanuit Puls drie belangrijke succesfactoren:

  1. Ervaring uit het verleden is de belangrijkste voorspeller voor toekomstig gedrag
  2. Focus op de opdracht
  3. Persoonlijke verbinding met de organisatie en de medewerkers

interimmanagementHoe kiest u de interimmanager die de meeste kans op succes biedt?

Met 26 jaar ervaring bij het selecteren van interim-managers hanteren we vanuit Puls de volgende drie belangrijke succesfactoren:

1. Ervaring uit het verleden is de belangrijkste voorspeller voor toekomstig gedrag.

Het eerste waar ik bij het selecteren van een kandidaat naar kijk is of hij/zij bij opdrachtgevers vaker is teruggevraagd. Zeker als er tussen de verschillende opdrachten een periode zit, is dat bij uitstek een voorspeller voor een succesvolle interimopdracht.

2. Focus op de opdracht

Dit maakt het onderscheid tussen een interimmanager en een manager die een interimopdracht uitvoert. Iedere interimmanager stapt bij aanvang van een opdracht in een rijdende trein. Vanaf de eerste dag komt hij/zij allerlei zaken tegen waar ook iets mee moet. Een goede interimmanager weet hierin heel bewust te schiften. Betreft het zaken die het succes van de opdracht bevorderen of belemmeren dan pakt een goede interimmanager dit op. Al die andere zaken zal hij/zij wel signaleren, maar in overleg met de opdrachtgever laten liggen.

3. Persoonlijke verbinding met de organisatie en de medewerkers.

Interimmanagement is eigenlijk een eenzaam vak. Hij/zij start in een organisatie en vanaf dag 1 weet iedereen dat hij/zij ook weer vertrekt. De interimmanager is een echte passant. Toch merken wij keer op keer dat een goede Puls interimmanager zich heel snel verbindt aan de organisatie en de medewerkers in die organisatie. Heel  snel spreekt ook de interim-manager van wij en ons. Ook in opdrachten waarin grote organisatieveranderingen en cultuurinterventies spelen is het effect veel groter als de interimmanager zich als onderdeel van die organisatie opstelt en tegelijkertijd werkt aan de uitvoering van de opdracht.

Wellicht vindt u het leuk om eens van gedachten te wisselen over mogelijkheden voor de inzet van een interimmanager in uw eigen situatie. Puls geeft u graag en geheel vrijblijvend advies. Ook als dat advies inhoud dat interimmanagement niet de goede oplossing biedt.

Meer informatie?

Rob Uijterwaal
0622801879

DelenTweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn0Email this to someone

2 gedachten over “De 3 belangrijkste kenmerken van een goede interimmanager

  • Dag Rob,
    Leuk om jouw afwegingen te lezen die je maakt bij de keuze van een interimmer. Ik persoonlijk vindt verbinding en daarmee draagvlak en vertrouwen primair. Je zit dat terug in iemands contacten maar ook hoe iemand over de teams praat waar hij/zij leiding aan heeft mogen geven.
    Met punt 2 ben ik het niet eens. Een goede interimmer kan ook een beetje multitasken. Ziet kansen en legt ook als er maar weinig tijd voor is de noodzakelijke verbindingen. Natuurlijk maak je keuzes. maar kwaliteit voor de opdrachtgever zit ook in dat extra stuk.

    Jouw punt 1 staat in deze tijd erg onder druk. Opdrachtgevers en bureaus zijn erg voorzichtig met herhaal-opdrachten. Daarbij kan een verlenging ook voortkomen uit een gebrek aan voortgang. Good old referenties zijn dan de enige opties.

  • Dag Rob,
    Ik kan mij in de punten 2 en 3 en dan vooral in 3 bijzonder goed vinden. Sterker nog ik denk dat je als interimmanager pas écht goed je werk kunt doen als je je verbindt aan de mensen en de organisatie, even onderdeel wordt van het grote geheel. Aan punt 2 zou ik nog iets toe willen voegen. Het vak van interimmanager heeft niet altijd een goede naam binnen organisaties. Juist door reeds in het begin goede keuzes te maken in wat je aanpakt, kun je het negatieve, kritische sentiment omzetten naar iets positiefs. Met punt 1 heb ik moeite, met name als je zoals ik eigenlijk altijd via bureaus wordt bemiddeld, heb je op dit punt geen grip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *