Paste your Google Webmaster Tools verification code here

Het management dilemma: doorgaan of ingrijpen? Doormodderen of interim-management?

modder

Het Dilemma

Iedere manager kent het dilemma. Een project loopt niet zoals verwacht of er is steeds iets met een bepaalde afdeling maar de projectmanager of leidinggevende heeft steeds een goede verklaring. De feiten zijn net niet/net wel in orde. Er zijn signalen maar toch ook niet echt duidelijk. In je bilateraal krijg je het gevoel van klopt dat nu allemaal wel? Kortom je twijfelt maar hebt toch ook weer geen echte harde informatie.  Geef je als manager de situatie (weer) het voordeel van de twijfel en blijf je coachen en ondersteunen of grijp je in en neem je maatregelen? Lastige overwegingen die je met anderen kunt delen maar uiteindelijk neem jij het besluit om wel of niet in te grijpen.

“In een van onze opdrachten werden we gevraagd onderzoek te doen naar de sfeer onder het personeel in een klein verpleeghuis. Het ziekteverzuim was al een paar jaar lang net iets te hoog en er was wat personeelsverloop onder met name nieuwe medewerkers en er waren nog wat meer diffuse signalen, zoals wat vage opmerkingen van disciplines over de sfeer. 

 Uit de interviews met medewerkers kwam het volgende naar voren: medewerkers gaven aan dat één van hun collega’s een hekel had aan sommige bewoners. Als die bewoners bijvoorbeeld niet op tijd naar bed wilden, “stimuleerde” hij hen door bijvoorbeeld een punaise in de rolstoel te leggen. Personeel dat daar iets van zei werd door hem grappende wijs bedreigd. De vaste kern van medewerkers had geleerd er niets meer van te zeggen. Nieuwe medewerkers die er iets van zeiden kregen van hun collegae te horen dat hij dat al jaren deed en de leiding ervan af wist.  De medewerkers gaven in de interviews aan dat ze hier al heel lang signalen naar de leiding over gaven. Er gebeurde echter niets. Toen wij de leidinggevende confronteerde met deze informatie gaf deze aan de signalen wel gehoord te hebben maar er niet zoveel waarde aan te hebben gehecht.

Ervaring

In de afgelopen 20 jaar heb ik veel organisaties en teams mogen doorlichten. Regelmatig kwam ik tot de conclusie dat de vergelijking met mishandeling op zijn plaats was. Personeel dat lange tijd al signalen heeft afgegeven over misstanden of dreigende misstanden. Personeel dat getreiterd is door collegae waar niets mee gedaan is. Iedereen lijkt het geweten te hebben, maar het management heeft het laten gaan en er niets mee gedaan.

stoplicht

Wanneer is ingrijpen noodzakelijk?

Helaas, het is geen kwestie van optellen en aftrekken en wie beweert de absolute wijsheid in pacht te hebben houdt zichzelf voor de gek. Het is wel goed om eens wat zaken ter overweging op een rij te zetten:

  • Het komt nogal eens voor dat jij zelf de projectleider of leidinggevende hebt aangesteld. Ingrijpen betekent gevoelsmatig ook direct dat jij de verkeerde man of vrouw hebt aangesteld. Wat betekent dat voor jouzelf en je eigen positie. Kan jouw ego dat aan? Stel je hierdoor maatregelen soms te lang uit?
  • Jouw voorkeursstijl van leidinggeven: als echte Rijnlanders stellen de meeste managers in de zorg zich in de eerste plaats coachend en ondersteunend op. Is er soms een specifiek gedragspatroon ontstaan tussen jou als directeur en de leidinggevende aan wie jij leiding geeft? Ik constateer dat het voor veel managers lastig is om opeens een andere stijl van gespreksvoering in te zetten. Als het dan ook nog eens een aardige sympathieke man of vrouw is, heb JIJ dan de neiging om het toch nog maar even aan te zien? In hoeverre heeft jouw eigen persoonlijkheid invloed op het besluit om wel of niet in te grijpen?
  • Zijn de checks and balances in orde? Heb je genoeg informatiebronnen buiten de leidinggevende of projectmanager om? Weet je wat er en hoe het leeft rondom die man of vrouw. Ben jij laagdrempelig genoeg voor medewerkers om hun relaas te kunnen doen, zonder dat ze hun direct leidinggevende passeren?

meetlat

Wat mij betreft is er  voor een manager maar één meetlat om te bepalen of je ingrijpt of niet. Met deze meetlat meet  je in hoeverre  “anderen” er last van hebben: wat zijn de gevolgen voor de cliënten of bewoners? wat betekent het voor het welzijn van de medewerkers; wat is het effect voor de organisatie, bijvoorbeeld financieel of m.b.t. imago? En , niet onbelangrijk wat zegt dit over het functioneren van deze leidinggevende of projectmanager ook op langere termijn in termen van ontwikkelingsmogelijkheden en risico?

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen, wat maakt dat jij wel of niet ingrijpt?

 

 

 

 

 

pa_rondRob Uijterwaal

Directeur

Telefoon: 06-22801879

E-mail: r.uijterwaal@puls.nl

DelenTweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn82Email this to someone
Dit bericht is geplaatst in Blog . Bookmark de link .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *