25 kenmerken van ‘s werelds slechtste managers

Pas las ik een stukje van Bernard Marr25 Qualities the World’s Worst Managers Have in Common (Don’t You Be One!)”. Persoonlijk houd ik er niet zo van om mensen te kwalificeren als “slechtste manager’. Maar ik moet bekennen dat het me toch wel aansprak, omdat het een spiegel is die ons wordt voorgehouden. Onderstaand dan ook mijn (vrije) vertaling.

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: een manager of teamleider die hoge ogen zou gooien in de verkiezing van ‘s werelds slechtste leidinggevende. Wat maakt hen zo slecht? Het blijkt dat er nogal wat kenmerken zijn die deze slechte leidinggevenden gemeenschappelijk hebben. Eén daarvan is dat ze zichzelf niet zien als slechte leidinggevende. Integendeel, ze denken dat ze prima presteren!

appels rot

Als jij teamleider of manager bent, nodig ik je uit onderstaande lijst eens kritisch te lezen en na te gaan of één van de beschreven kenmerken op jou van toepassing zou kunnen zijn.

Denk jij dat jij prima presteert? Dan hoor je er misschien wel bij!

Slechte leidinggevenden…

…communiceren niet. In de hele wereld wordt dit gezien als één van de slechtste dingen die een leidinggevende kan doen. Dus, communiceer zo open en eerlijk mogelijk met je medewerkers.

…lijden aan narcisme. Het gaat altijd over hen; hoeveel zij te lijden hebben van slecht presterende medewerkers of hoe succesvolle medewerkers dat aan hen te danken hebben. Er is echter geen “ik” in het team, mensen! Het gaat om de teamprestatie.

…micro-managen het team. Sommige leidinggegeven willen controle over álle aspecten van het werk. Als je het team geen vertrouwen kunt geven, moet je je afvragen of je wel een teamplayer bent…

…hebben favorieten in het team. Je kunt als leidinggevende best buiten het werk je persoonlijke voorkeuren hebben. Maar tijdens het werk is het belangrijk dat je iedereen gelijk behandelt.

…hebben vage of steeds wisselende verwachtingen. Als jouw leidinggevende geen verwachtingen heeft of zijn verwachtingen niet communiceert, hoe kan je dan als medewerker of als team ooit aan de verwachtingen van jouw leidinggevende voldoen?

…gebruiken angst als motivator. Als je als leidinggevende denkt dat je team het best presteert wanneer ze bang voor je zijn, zit je er compleet naast. Je moet angst en intimidatie juist vermijden als je de dingen voor elkaar wilt krijgen.

…schreeuwen of verliezen hun geduld. Het is menselijk om af en toe gefrustreerd of boos te zijn. Wat niet normaal is, is je team daarvan de dupe laten zijn.

…nemen geen besluiten. Als leidinggevende is het jouw verantwoordelijkheid om soms lastige beslissingen te nemen. Als je niet kunt besluiten welke kant het met je team op moet, heb je een probleem.

…eisen de complimenten op voor prestaties die niet (alleen) van hen zijn. Heb je wel eens meegemaakt dat jouw leidinggevende met de eer ging strijken die jou of je team toekwam? Voelt beroerd hè? Niet doen dus.

…wijten fouten aan het functioneren van het team. Dat is de andere kant van het vorige punt. Deze leidinggevende legt de oorzaak van fouten of missers bij iedereen, behalve bij zichzelf.

…willen vooral bij hún leidinggevende in een goed blaadje komen. En dat gaat ten koste van de aandacht voor en verbondenheid met hun eigen team.

…geven nooit een fout of een misser toe. Een goede leidinggevende doet dat wel, een slechte leidinggevende lijkt onfeilbaar te zijn.

…verzetten zich tegen veranderingen. Leidinggevenden die vast blijven houden aan hún manier van doen en niet meegaan met hun tijd, kunnen een heel team te gronde richten.

…geven nooit erkenning of waardering. Nooit een compliment of schouderklopje krijgen, is funest voor je moraal en motivatie!

…slagen er niet in het team te motiveren. Ze halen niet het beste in de teamleden naar boven; het verloop in deze teams is dan ook meestal groot.

…zijn er niet als het team ze nodig heeft. Ze zijn onvindbaar op momenten dat het spannend is of als het team support nodig heeft.

…helpen niet bij het oplossen van problemen. Karakteristiek zinnetje: “Ik wil geen problemen horen, ik wil oplossingen zien”!

…missen visie. En als de leidinggevende visie mist, mist het team richting en dat kan ongelooflijk frustrerend zijn voor elk teamlid.

…menen niet wat ze zeggen. Ze zijn aardig in je gezicht, maar je weet dat ze niet oprecht zijn. Deze leidinggevenden zijn helemaal niet te vertrouwen.

…verwachten het onmogelijke. Het is goed om de lat hoog te leggen, maar een goede leidinggevende weet de balans te houden tussen uitdagende doelen en wat een team of medewerker aankan.

…hebben alleen oog voor het werk en geen oog voor de balans werk-privé. Dat hebben ze kennelijk zelf niet en ze gaan er gedachteloos vanuit dat medewerkers dat ook niet hebben.

…nemen genoegen met middelmatigheid. Dat is bijna net zo erg als het onmogelijke verwachten. Als het ene teamlid de kantjes eraf kan lopen, terwijl anderen hun uiterste best doen, zal dat zeker scheve ogen in het team veroorzaken.

…manipuleren. Managers die teamleden tegen elkaar uitspelen of de ene medewerker beloont, terwijl de ander gestraft wordt, geeft geen leiding maar manipuleert.

…zijn wraakzuchtig. Wee de medewerker die deze manager tegen zich in het harnas jaagt. Dat zal hem duur komen te staan!

…gebruiken vernedering en schaamte. De slechte leidinggevende zet zijn medewerker publiekelijk te kijk of vernedert hem… om hem te motiveren (!?). Dat gaat natuurlijk niet werken.

Bernard Marr Best-Selling Author, Keynote Speaker and Leading Business and Data Expert

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *