Paste your Google Webmaster Tools verification code here

Papier is geduldig, de IGZ niet..

rapporteren-4Door een grote zorgorganisatie zijn we gevraagd mee te denken met een lastig probleem. Deze organisatie was na een ernstig incident met een cliënt in het nieuws gekomen. Men vroeg zich af hoe dit  toch, ondanks allerlei kwaliteitsinstrumenten, kon gebeuren. “Het was toch immers allemaal op orde?”. De organisatie beschikt over een HKZ certificaat, een goed intern kwaliteitssysteem, interne audits, et cetera.

Door het betreffende incident was ook de IGZ op diverse locaties geweest en deze constateerde op meerdere gebieden ernstige onvolkomenheden. Samen met het management en beleidsfunctionarissen kwamen we tot de conclusie er te weinig zicht was op de echte dagelijkse praktijk binnen de instelling. Er was sprake van een kloof tussen theorie en praktijk.

Zo vreemd is dat toch eigenlijk niet.

Onlangs zg ik een foto (uit de oude doos) waaro 8 kwaliteitshandboeken staan in verband met een externe toetsing (het bronzen keurmerk). Nu ben ik zelf best gewend om veel te lezen, maar voor 95% van de medewerkers in de zorg is meer dan één ordner toch echt te veel. Dat het tegenwoordig allemaal digitaal is opgeslagen maakt het voor hen nog ingewikkelder. Vraag maar eens aan medewerkers om een bepaalde procedure op te zoeken. Ik doe dat regelmatig en mijn ervaring is dat zo’n 30% absoluut niet weet hoe het digitale kennissysteem werkt.

rapporteren-zorg-5-150x150Voor menig interim-manager is bovengenoemd fenomeen bekend.

Bij bijna al mijn opdrachten tref ik prima beleid en allerlei kwaliteitsinstrumenten aan. Vol bewondering kan ik niet anders dan heel veel complimenten geven aan de opstellers en bewakers van al deze documenten. Heel waardevol maar,… toch ook heel betrekkelijk. Wat heeft de uitvoerende medewerker aan al dit materiaal? Daarom besteed ik daar tegenwoordig nog maar weinig aandacht aan. Ik wil gewoon weten wat er echt gebeurt!  “Beleid” is mooi natuurlijk. Papier is echter geduldig, het gaat om het echie…!  De werkwijze van de IGZ kan ik daarbij prima gebruiken. Ook zij leren steeds beter kijken wat de echte output van alle werkzaamheden is.

 Hoe het afliep? De bovenbeschreven organisatie hebben we aangeboden om à la IGZ een aantal locaties te bezoeken. De eerste bezoeken zijn inmiddels afgelegd. We constateren dat er op een aantal punten niet voldaan wordt aan de eisen welke de IGZ stelt. Maar, gelukkig is deze organisatie de IGZ nu een stap voor……

 

pa_rondRob Uijterwaal

Directeur

Telefoon: 06-22801879

E-mail: r.uijterwaal@puls.nl

Dit bericht is geplaatst in Blog . Bookmark de link .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *