PROFIJT VAN PULS – Review van Riederborgh

 

logo-riederborghRecentelijk heeft Puls op verzoek van Jaap van Dijke, bestuurder van de Riederborgh, deze locatie bezocht om te inspecteren of de kwaliteit en veiligheid van de zorg op orde is. Puls heeft het rapport gepresenteerd en het met de Riederborgh in een breed samengesteld gezelschap (RvT, RvB, MT, CR, OR en anderen) besproken. “Ik kan iedere collegae-bestuurder een proefinspectie aanraden. Hier vertel ik u waarom. Plus waarom wij Puls voor deze opdracht hebben geselecteerd,” zegt Van Dijke.

Eerst dit. De proefinspectie/audit van Puls is nauwelijks te onderscheiden van een inspectiebezoek van de IGZ. Puls hanteert namelijk een checklist, die met de normenlijst IGZ 2016 overeenkomt. Dit in combinatie met de ruime ervaring van Puls op dit specifieke terrein, gaf ons perspectief op een goed product, namelijk: dat we kunnen rekenen op een eerlijk  beeld van de kwaliteit en veiligheid van de zorg die Riederborgh levert.

Het besluit om een onafhankelijke en objectieve proefinspectie te houden, komt door verhalen van collega zorgorganisaties die door de IGZ waren bezocht. Die verhalen gingen knagen aan onze overtuiging dat Riederborgh inspectie-proof is. We wilden zeker weten of het waar is waar we zeker van waren.

De collectieve passie van Riederborgh is ‘samen naar een (zorg)leefgemeenschap’, waarin iedereen van betekenis is, er toe doet, én dat iedere bewoner zondermeer kan rekenen op veilige en goede zorg. Dat laatste motiveert ons om inspectie-proof te zijn.

Het bezoek heb ik niet aangekondigd. Bewust niet. Anders zouden we nog gauw even de stoep schoonvegen, ‘omdat de koning komt’. Graag dus een eerlijk beeld. Juist dat maakte het de dag van inspectie spannend. Waar zullen de ‘inspecteurs’ mee komen? Wat zien zij, wat wij zelf niet zien?

De werkwijze van Puls vind ik professioneel. De ‘inspecteurs onderwerpen de praktijk op strak zakelijk-neutrale wijze aan een kritisch oordeel. Zij doen dat met veel kennis en verstand van zaken, op alle onderdelen van de vijf thema’s, te weten: sturen op kwaliteit, cliëntdossier, deskundigheid en inzet personeel, medicatieveiligheid en vrijheidsbeperking.

De presentatie en bespreking van het rapport geven een goed beeld van hoe het er met de veiligheid en kwaliteit van de zorg voor staat. Het binnenste van de organisatie komt naar buiten. Dat wil zeggen: de feitelijke output van ons handelen. Niet het beleid, niet de regels, niet de protocollen en niet onze verhalen vertellen ons hoe het gesteld is met de kwaliteit en veiligheid, maar wat we werkelijk doen en niet doen – ons gedrag, het binnenste van de organisatie; wat van buiten de bewoners zien en ervaren, dat is: de merkbare veiligheid en kwaliteit (de feitelijke output).

Puls presenteert de praktijk prima en vooral eerlijk. Dat op zich vinden wij van grote toegevoegde waarde. De bespreking in breed gezelschap was bovendien heel leerzaam. Behalve dat het verbindend werkt, passeerden veel leermomenten de revue. Niet het minst is wel het effect van het rapport: de komende periode maakt Riederborgh haar doelstelling ‘inspectie-proof’ zichtbaar beter.

Deze ervaring met Puls brengt mij tot twee conclusies:

  1. Waar we eerst zeker van onze zaak waren, daar beseffen we nu, door de uitkomst van de ‘proefinspectie’ dat we toch minder wisten dan we dachten en we (blijkbaar) niet weten hoe weinig. Dat komt omdat we niet kunnen weten wat we niet weten. Een open deur en toch een eyeopener.
  2. Ik heb reden om Puls anderen aan te bevelen, want ik gun iedereen het profijt van Puls!

Jaap van Dijke

Bestuurder Riederborgh

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *