Uit de praktijk: van Puls audit tot een verbetermuur!

Bij een Puls audit à la IGJ gaan we als auditoren verschillende zaken na. Natuurlijk gaat het in de eerste plaats om de feitelijke bevindingen. Zijn hier tekortkomingen in, dan is het natuurlijk ook de vraag of men zich dat bewust is en of er verbeterplannen zijn. Tenslotte proberen we in te schatten of de omstandigheden in de locatie zodanig zijn dat management, leidinggevenden en vooral ook de uitvoerende medewerkers gemotiveerd zijn om aan die verbeteringen te willen werken.

In het najaar van 2017 heeft Puls alle zorg-locaties van een middelgrote zorg organisatie ge-audit “à la IGJ”. Natuurlijk kwamen er (zoals in iedere organisatie) verbeterpunten naar voren in de verschillende locaties. Eén van deze locaties liet echter toch wat meer geel (verbetering is noodzakelijk) zien. Tijdens deze audit kregen we de indruk dat het bewustzijn en motivatie om te verbeteren vooral bij het management lag. Er waren verbeterplannen, maar deze leken niet echt te leven bij de medewerkers. De rapportage van ons bezoek viel de leiding en medewerkers op deze locatie wel erg tegen. Maar de handschoen om keihard aan het werk te gaan en te verbeteren werd opgepakt.

Per kritisch aspect werden door de medewerkers zelf verbeterplannen gemaakt. Vervolgens heeft men zich afgevraagd hoe ervoor gezorgd kon worden dat iedereen bij die plannen betrokken kon worden. Iedere woensdag wordt in deze locatie een zogenaamde “weekstart” gedaan. Dat is een vast moment waar alle aanwezige zorgmedewerkers bij elkaar komen en ‘even’ doornemen wat er te doen staat. Naar aanleiding van de PULS rapportage is ten bate van de weekstart een muur met brown-paper behangen en zijn alle plannen (in de vorm van PDCA) op de muur geplaatst.

Onder leiding van een van de aanwezige verpleegkundigen wordt iedere woensdag heel kort en puntsgewijs de stand van zaken doorgenomen. Bij onze tweede audit was ik aanwezig bij deze weekstart. Ik was echt onder de indruk van het effect van deze bespreking. Van helpende tot verpleegkundige, iedereen had inbreng en kon zijn zegje doen. Heel praktisch en kritisch werd geëvalueerd hoe ver het was met het verbeterpunt. Er was een groot draagvlak en verbondenheid met de verbeteracties ontstaan.

Bij de tweede audit scoorde de locatie veel beter. Er zijn nu zelfs auditaspecten die donkergroen waren. Wat vooral opviel was dat de locatie doortrokken was van de positieve sfeer en gezamenlijkheid om zoals men dat noemde “te werken aan het PULS verbeterplan”.

Tijdens de terugkoppeling aan het einde van de dag hebben we dan ook welgemeende complimenten gegeven. In een sfeer en werkwijze zoals op deze locatie kan het management een eventueel echt bezoek van de IGJ met vertrouwen tegemoet zien.

Dit bericht is geplaatst in Blog . Bookmark de link .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *